Wednesday, March 31, 2010

ambil iktibar..

terkesima sesaat bila terbaca mengenai entry kawan maya, yang dia sgt sedey coz dia xpandai drive. disebabkan xpandai drive..dia xdpt nak pegi jumpa anak dia yg currently in IJN. erm...syukran ya Allah. coz aku mmg independent women. tau bawak kereta, tau bwk motor dan barangkali van juga boley..hehhee...

seingat aku mak yang galakkan aku amek lesen kereta dan motor. selain untuk keselamatan diri, mak jugak pesan, aku ni slalu kene tinggal suami..maklumlah sojar.. so agak sukar kalau aku xpandai bawak apa2 kenderaan. bukanlah kita xboleh mengharapkan pertologan dari rakan2, sedara mara, tp kalau ade emergency kes dan perlu travel slalu, mcm xsedap pula nak mintak tolong org. org yang ikhlas pun mungkin akan jadi xberapa ikhlas  nak tolong.. perasaan biasa bagi org yg dlm kesusahan.. sentiasa rasa org meminggirkan mereka, sdgkan bukan semua org cuba menjauhkan diri dari dia..

macam aku sendri, duduk kat tanjung malim, tanpa saudara mara buatkan aku jd sgt indipendant. sejak dr pregnant sampai la maira turning up 1 year. banyak pengalaman yang aku dpt. keluar mlm2 ke klinik emergency sbb maira semput..then drive ke hospital slim river...urm...susahkan kalau aku xtau drive?? jiran2 ade yg pesan kalau ade pape panggil la mereka, tp bayangkan kalau anak kita sakit kol 2 pagi. sampai hati ke nak kejutkan org?? pada aku, biarlah aku yg bersusah payah..... then sebulan sekali ke klinik bawak maira untuk checkup,itu pon ade lagi mata2 yang menjeling aku, sbb keluar waktu kerja. mungkin kurang beretika pada mereka. maaflah ye...maira hanya ada aku sj disini. jadi akulah yg kene hantar dia ke klinik.

macam mak aku sendri, jadi single mother masa aku n adik kecik..mmg byk sgt dugaan dia.. mak ke sekolah naik motor n penah jatuh longkang. seingat aku mak menangis dalam bilik air..mak kata..inilah sebabnya xpandai bawak motor. mak bukan ade lesen motor pon. kemudian mak beli kereta toyota Dx. eksiden pula kene langgar dgn bas ekspress..nasib baik mak ada lesen kereta. dulu sebelum ada kereta n motor,,kemana- mana naik bas je.. susah lah jugak..

erm...kesimpulannya, korang sume kene ade lesen at least lesen motor. bukan kita minta yang buruk2. cuma sediakan payung sebelum hujan. kita xdpt menilik masa depan kita.samada sentiasa akan bahagia atau pon akan ada sedikit malapetaka... ye dak???

5 comments:

  1. lady ni pun ha takde lesen kereta lagi heheheh... nak ambik dah lama tapi asyik bertangguh... tapi memang nak kene ambik la... penting kan..

    ReplyDelete
  2. yup lady.. in case of emergency..perlu jugak kita ada lesen.
    just like my mother in law..tiap2 tahun renew lesen tp setahun boleh kira brapa kali dia drive,:) katanya..untuk keselamatan n kes2 emergency.. xde la nti terbatas pergerakan coz xde lesen ni....

    ReplyDelete
  3. Memang tak guna Bus Cep@t tu.. sampai hati dia langar kereta mak awak ngek... dah la selalu lambat....

    ReplyDelete
  4. hahaha betul tu akak.. baru la senang nak bergerak ke mana-mana.. hehehe kalau laki kite keje jauh ke kan.. alamak ase macam dah bersuami la pulak cakap cam tu.. agagagaga ampun T_T

    ReplyDelete
  5. tokcitcot...apekandaya bus ekspress mmg cam2..langgar then lariii...

    nichkhun..ape susah beno akak nk nyebut nama ko dik..ewah2! blaja dlu..brangan lak nak kawin..Dush~ amek ni sejibik penumbuk manje..hahaaa

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...