Monday, November 29, 2010

Logo halal Malaysia

rasenye lalety org malaysia lebih peka tentang isu halah haram ni kan?? ke aku je g baru nak sedar? hehee xkisahla... tp mcm mane nak tau logo 2 btol ke x? mungkin ramai yg xsedar..n mungkin ramai jugak yg beli barang asal nampak logo bulat ada tulisan jawi..kira halal la 2..lol!

kisahnya semalam, aku nak beli biskut kanak2 riang berbentuk haiwan2 yg sgt chumel..untuk sape lagi?? xkan aku yg makan kot..utk maira la...ok.. sbg seorang ibu yg prihatn..saya hanya ingin yg terbaik utk anak saya [ala2 iklan kan].. so aku cr logo halal pada packaging biskut 2.. yes!! xjumpa.. so aku belek2...tgok ingredients...erk..aku tak tau ape bahan dia..bukan sbb xde ingredients list ..tp dlm bahasa omputih..huhuhuu... so aku decide xyah belila... aku pon amek roti n jem kesukaan ramai iaitu peanut butter + strawberry dan juga biskut bear berstatus halal utk maira... biskut ni da slalu belila...masa nak byr..ade kakak ni beli dlm 3 pek biskut yg aku xjadi beli 2.. aku pon tanyela "sedap ke kak biskut2 ni??" akak 2 kata "sedap..budak2 suka..lemak2 manis"..then aku ckp lagi "ooo..halal ke?" dengan muke ala2 kerut, akak 2 jawab..."halal la kot... ala..biskut ape sgt nak diletak"...ok fine.. akak 2 xkisah psl bab halal ni kot..

uish...panjang mukadimah ni...so arini aku searchla kat tenet..cari gmbr logo yg sebenar2nye yg diguna pakai kat m'sia... aku jumpa macam2 design logo..contohnya:
yg ni logo halal JAKIM yg lama... 

yg ni xsure..rasanya logo lama jugak

yg ni status halal swasta yg paling popular..kebanyakan kedai guna ni... yg sadisnya..dgr cite xde pemantauan dr pihak yg keluarkan status ni..

yg ni pon logo halal swasta..sgt2 diragui ke'halal'an nya..

yg sume kat atas 2 sememangnya diragui..dan logo yg digunapakai  sekarang ini adalah;
mesti diingat..logo ini harus beserta dengan no.MS dan no.rujukan..

untuk keterangan lanjut ape no.MS dan no.Rujukan bleh BACA KAT SINI. ok aku harap entry ni dpt bantu korang utk mengenal pasti logo halal yg sebenar n secara xlangsung memberikan kesedaran sivik pada diri seorang muslim tentang kepentingan makanan dan produk halal dlm kegunaan seharian...ok! 

n...kawan2 pleasela xpayah beli makanan hatta minuman2 kat kedai RM2 tudan jugak produk2 cina yg melambak skrg ni... takut2 xhalal..manela tau packagingnya saja sama..isinya lain...agenda yahudi kita bukan bleh predict..ok..ingat taw!!

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...