Monday, February 14, 2011

maira can speak...more to bubbling

one thing that i discover recently is maira kurang sgt bercakap.. sampai ade org cuba buat aku risau..dia ckp takut maira xpandai ckp langsung nti.. anyway..aku xamek port dgn kata2 org. coz mak aku ckp aku pon dlu pendiam jugak..tp bila dgn org yg kenal aku akan ckp la.. which is a good behaviour ye.. xkan dgn org xkenal pon nak membebel je kan..

yg keduanya maira ni xsuka kene paksa.. kalau kita ajar dia.. kita buat je keje kita...jgn paksa dia ikut kita.. example. kalau aku ajar dia bc flsh card animal. aku akan pronounce nama binatang dlm 3 kali.. kali ke -3 aku mintak dia ulang.. and if dia xulang aku xpaksa.. n bila dah habis satu set flash card aku just bukak je setiap page n tanya dia yg itu apa.. n surprisingly..dia bleh sebut binatang2 2.. currently dia ske sebut DUCK, DOG, CAT and FISH n FROG .. binatang yg biasa sgt dia nampak. n yg paling best kalau dia sebut duck sure dia buat gaya mengepak2 ala2 tangan goyang2.. sama mcm aku slalu nyanyikan lagu 5 little ducks utk dia.. n kat cni aku dpt tau yg dia take note n perhatikan setiap apa yg aku ajar...

one day neighbour aku bwk dia naik motor jalan2.. masa nampak anjing tepi jalan.. maira jerit DOG!!! n jiran aku ni pon terkejut..sbb dia xckp ape pon kat maira.. maira yg excited sgt tunjuk dog dekat dia.. huhuuu good gurl!! banyak lagi perkataan yg kdg2 maira boleh sebut jelas.. n obviously perkataan kegemaran dia "MAMA" la kan huhuuu, dah BS dia.dia panggil mama..sentap aku tau! sebut ibu time nangis je kdg2 dgr.. 2 pon  BU...BU.... hehehe

mlm td ms aku tgh sidai baju kat luar rumah..tiba2 aku dgr maira buat2 nangis... dia mmg cam2.kdg2 suke belakon cam sedey2.. aku pon blakonla cam dia yg kunci aku kat luar...aku ckp "janganlaaaa.... nak masuk..."tiba2 maira pon ckp benda sama... tp versi maira yg ni "nanan arrr....nak asyuk..." hahahhaa... gelak xhengat aku.. sbb sangat chumellll wording dia.. i know..maira can speak..

anyway to all mothers.. kita kene make believe on our child.. jgn sesekali pandang rendah atau lemahkan semangat anak.. teruskan usaha.. kalau awal2 lagi kita ddah hampa dgn anak..sure anak2 kita akan jd lagi lemah.. lagipon setiap kata2 mak ayah ni kan doa..so slalula harap yg baik, dan doakan yg baik untuk anak
 ni beberapa doa yg bleh kita amalkan:
Doa mohon zuriat yang baik, surah Ali-Imran (ayat 38).

Doa anak kerjakan solat, surah Ibrahim (ayat 40-41).

Doa anak taat kepada Allah, surah Al-Baqarah (ayat 128).

Doa diberi zuriat menyejukkan mata memandang, Surah Al-Furqan (ayat 74).

Doa anak pandai belajar, surah Al-Anbiya (ayat 79).

Doa anak lembut hati, surah Al-Anbiya, (ayat 69) atau Al-Hasyar (ayat 22-24).

Doa anak rajin sekolah, surah Taha (ayat 1-5).

2 comments:

  1. mmg kalo kalo first time kite dgr..mmg wahhh..eksaited yg amatkannn....

    tenkiu kerane sharing pasal surah tuh...

    =)

    ReplyDelete
  2. welcome mama akish.. sharing is caring kan...

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...