Tuesday, March 10, 2009

Panduan Menyambut Kelahiran bayi

Amalan sunat ketika menyambut kelahiran baby anda:

1. Azan dan iqamat
HENDAKLAH segera diazankan ditelinga kanan dan diiqamat ditelinga kiri sebagaimana hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang baru melahirkan anaknya lalu diazankan di telinga kanan dan diiqamat di telinga kirinya nescaya anak tersebut akan terhindar daripada penyakit sawan dan angkara syaitan".
(Hadis Riwayat Abu Ya’la )

2. Membelah mulut (tahnik)
TAHNIK mulut bayi dengan kurma atau makanan yang manis merupakan sunnah Nabi SAW.

3. Penyusuan
SUSU ibu merupakan makanan semula jadi bayi. Ia membina kesihatan dan tenaga. Ia juga merupakan makanan rohani dan akhlak yang memberi kesan kepada seluruh keperibadian anak, mengalirkan pemikiran dan sikap yang baik (soleh) ke dalam diri bayi melalui setiap titisan air susu ibu.

4. Memberi nama
TANGGUNGJAWAB ibu bapa juga adalah memberi nama dengan nama yang baik sebagaimana hadis Nabi SAW yang bermaksud: "Tugas dan tanggungjawab bapa terhadap anaknya ialah memperelokkan nama anaknya dan juga adabnya"
(Hadis Riwayat al-Baihaqi)

5. Bercukur
MENGGUNTING rambut bayi merupakan sunnah Rasulullah SAW yang dilakukan ketika bayi berusia 7 hari. Rambut tersebut hendaklah ditimbangkan dengan wang perak yang kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin mengikut berat timbangan rambut yang digunting tersebut.

6. Aqiqah
HUKUM Aqiqah ialah sunat yang sangat dituntut (muakkad). Sabda Nabi SAW mengenainya yang bermaksud : "Setiap anak tergadai dengan aqiqahnya yang disembelih untuknya pada hari ke 7, dicukur ranbutnya dan diberi nama."
(Hadis Riwayat Ahmad)

7. Berkhatan
BERKHATAN termasuk sunnah Rasulullah SAW. Sabda Nabi SAW mengenainya yang bermaksud: "Berkhatan itu sunat bagi kaum lelaki dan suatu penghormatan kepada kaum wanita."
(Hadis Riwayat At- Tabrani)

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...