Monday, October 5, 2009

AiDilfItRi 2009

aidilfitri tahun ni disambut serba SEDERHANA. tahun ni raya umah aku'actually xde beza pon raya mane2 hahaaa'. yang buat meriahnya pasal akak aku pon raya kat kmpung.. ramaila budak2. si kembar pon da besar. lagilah meriah. cuma yg xsyoknye... maira demam masa malam raya pertama. agak seriusla demamnya.mula2 38'c then makin panas(seb bek aku mmg simpan termometer digital,sangat berguna ye ibu2 sekalian)

so the day after that..maira kdg demam kdg xdemam.pagi raya ke3 pegi kecemasan. HA 2 cek gitu gini...katanya musim demam ni..so dapatla ubat demam lagi. n maira da batuk n selsema teruk..dia xbg ubat ape2.katanya bwh umur 2 tahun xleh bagi ubat batuk n selsema..so pagi raya ke4 pegi la plak klinik kesihatan.. cam bese la doktor kata demam biasa je ni. mata maira pon start berair..doktor kata normal coz dia selsema. doktor cuma bagi ubat demam, antibiotik n ubat cair kahak. mesti korang pelik kenapa hari2 aku g klinik.. sbb maira time mlm bkn main demam n selsema sampai xleh nafas.pg pulak elok aje dia.. tersengih2! so raya aku habis dgn menjaga dia n bwk dia p klinik..

alkisah nak dijadikan cerita..malam sabtu kami bergerak balik ke tanjung. sampai dlm jam 12malam.. tbe2 dlm jam 2am maira start batuk xberenti + nangis=melalak+susah nak nafas.. aku kejut cik wan bergegas ke klinik tjung malim.. (aku benci btol HA 2!!).. HA tersebut yg br sj bangun dr tidur=muka ala2 mamai..cek maira n kata"sume ok,paru2 xbunyi ni..kahak kat tekak aje.. emm.. kalu nak jumpa doktor mari ari isnin la"dgan dialeg kelantan yg ala2 kontrol 2. aku pon naik angin aku ckp "anak sy da xleh tdo, nangis, mata bengkak ni pon nak tgu senin?". then dia suggest p spital slim.

cik wan pon trus tekan minyak ke slim river.. sampai2 kat kecemasan(dimana HA dia agak sombong'budget ensem') cek2 maira n trus nak wat neb' = nebulizer gas. da la melalak2 c maira.. xsampai ati aku.then dia kata kene tahan wad. aku redha je.dr pape jd kat bb masa kat umah baikla jd kat spital.. ade gak yg nak tlg kan.. tp patutnya mlm 2 jgk doktor cek..tp doktor pon xde cek sampai sok pg dlm kol 9! hampeh tol hosp.Slim ni(btolla ape org kate..)

hari2 dlm spital maira jd mangsa.. kene sedut 2 kali(tukang sedut 2 mcm xpakar@takut je)..sikit je dia sedut. n 6jam skali neb. yg xsampai ati 2 kalu kene neb mlm2 n pagi2 buta..ms maira tdo..kalu dia xterjaga okla. kalu dia terjaga memang lame la nangis.yela ganggu tdo dia.. 2 la pengalaman aku.. doktor suspect dia ade bronkitis .... apentah = jangkitanla pada sistem pernafasan@paru2 dia..

skrg da ok smula.. da leh ckp2@membebel2... masa dia sakit pon aku cuma bg ubat demam.yg lain 2 kdg2 bagi..takut la nak bg byk ubat sgt..br 4 bulan ni weh..dr lahir mcm2 ubat da dia amek.. sampai cik wan ckp 'maira ni memang nak jd doktor ni..sebab 2 sume spital dia nak test!!'. btol gaknye..mane idaknye..kalu sampai je spital@klinik..mcm sihat je anak dara ni cek demam pon xtinggi.. geram gak aku kdg2..kita panik2 dia leh sengeh2 kene ngagah org.ceh!!

so gambar pon xbape meriah tahun ni.. skit2 je dpt amek.. kuarge kami sebenanye kaler orange tp kene pakai bj uniform sbb nak p amek gambar.. so anda akan lihat sy berwarna purple ye...


ibu n daddy happy..maira nandis da penat..huhuuu


my family


family in-law

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...