Wednesday, October 28, 2009

UnTUNg Ke wat PiNJamAn BaNk uTk mElAbUr dlM ASB

ASB stands for AMANAH SAHAM BUMIPUTERA. aku da pon terjebak dgn skim pinjaman bank utk dilabur dlm ASB sejak hari pertama aku nak lapor diri keje kat UPSI.. masa 2 nak buka akaun kat maybank n nak kan buku. so the pegawai bank said "skrg da xkuar buku dik..if u nak kene beli sahamla, br kami buka kan buku..means u kene wat pinjaman" potpetpotpet mcik 2 membebel. aku dgr masuk tinge kanan kuar tinge kiri jek.. aku da la esok nak lapor diri. dia cbuk nak bg kuliah lak.. aku pon tanpa pk panjang trus said "OK!!"

pas da keje..mcm2 aku dgr psl pinjaman utk ASB ni..ada kate untung ade kate rugila.. ade kate penat je membayar bank yg dpt untung. dan tatkala itu, mula la aku ber pk. nak wat loan lain utk tutup loan asb ni. buka lubang tutup lubang.hehee.... so untuk tidak memusykilkan aku. aku pon wat la calculation berikut:

pinjaman = RM 20,000 untuk 20 tahun makaih..lame giler
monthly installment = RM144.00
so total aku bayar kat bank adalah :
RM 144.00 x 12bulan x 20tahun = RM 34,560.00 
means now bank dapat keuntungan sebanyak  
RM34,560.00 - RM20,000 = RM 14,560. 
huhuhuu...baik hati aku tolong derma kat bank

pada ketika aku kira keuntungan bank dr bunga yg ditetapkan ni..hati aku jd bengang giler r... pnat aku keje bg derma fre2 jek kat bank..then aku kira keuntungan aku.

the 1st year off instalment, aku dpt bonus ASB sebanyak:
7% x 20,00 = RM1,400 WOW!!
padahal tahun pertama 2 aku br jek simpan kat asb  
RM 144 x 12bulan = RM1,728..
sepatutnya my bonus ASB is only 7% x RM1,728 = RM120.96
kalu simpan manualla
tp aku dah dpt bonus seolah2 aku dah pon simpan RM20,000...
so aku teruskan pengiraan.

if lets say.. every year aku pakai bonus 2..means aku keluarkan dr asb. so, sampai end of 20years aku akan dapat bonus RM1,400 x 20tahun = RM28,000
di campur dgn pinjaman aku wat kat bank so the total is
RM20,000 + RM 28,000 = RM48,000

then aku bezakan dgn keuntungan bank dapat VS keuntungan aku dpt
aku dpt RM48,000 -bank dapat RM 34,560.00
so aku menang dgn keuntungan RM13,440
huhuuuuu.... AKU UNTUNG ROPENYE!!!

itu adalah sekiranya aku gunakan duit bonus dlm asb.. in other means dlm asb 2 aku biarkan 20,000 sahaja. What if, aku xgunakan bonus 2 n aku topup lak dgn simpanan secara manual.. pasti aku akan dapat BONUS LEBIH DARI ITU..

so...sape kate pinjaman bank utk wat simpanan dlm ASB merugikan????(correct me if i mistake) see my calculation..memangla keuntungan bergantung kepada percent bonus ASB bg..tp ASB is quit stabil stakat ni xpnah plak jatuh nilai saham nya kan???? ni kira simpanan jangka masa panjang la ni.. leh aku guna tok g haji or utk kawinkan umairah nti..InsyaAllah..

hehee.... berangan panjang makcik ni.. FYI the 1st bnus 2, i da guna untuk beli my notebook.. this year punya bonus might be used to buy new h/p n Maira gold bracelet... hehehe.. stiil got untung at the end of 20years my fren

SO.. LU PIKIRLA SENDRI!!!!

3 comments:

  1. setiap bln mmg kau mskkan rm144 tu ke??..

    **alahaiii...x paham2..

    ReplyDelete
  2. ana.. aku pakai konsep 'SI'
    standard instruction.. bank potong direct dr akaun gaji aku pada 1hb setiap bulan....tp xmasuk slip gaji pon..ngengeee...

    sekian harap maklum

    (format gomen)

    ReplyDelete
  3. Ketelitian yg bgs..hehe. Akak pon amik loan asb gak...

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...