Thursday, December 31, 2009

GoOd bYe 2009, weLcOmE 2010

hari ni hari last dlm tahun 2009. tahun yang penuh dgn dugaan n cabaran. banyak jugak yang aku blaja tahun ni. dan tahun ni juga adalah tahun aku membina diri yg baru, I'm a MOTHER!! kelahiran maira on 27th may 09, are the most precious moment on 2009. mengimbas kembali waktu akhir menanti kelahiran maira, membuatkan aku ngilu, takut dan berfikir2 untuk mengandung semula.. tp kalu ada rezeki..apa salahnya :P.

arini aku nak share pengalaman aku masa lahirkan maira k. i was admitted to HPSF on 25th may, exactly on my due date. after several times of checkup by different doctor's they decided to induce me on 26th may. pengalaman masa checkup ni xpayah la aku cite.. takut ade yg seriau n xmo ngandung lak nti..hehhee.. then, on 26th may tepat jam 2pm aku di induce. (masuk ubat kot bawah 2 ye).. tp still xsakit lagi.. but tepat jam 12malam, aku start tumpah darah n mula sakit. tp contraction xkerap.. so mlm 2 tido2 ayam je..sambil di temani selawat shifa' pd handphone.. family bukan leh teman pon. ni lah kelemahan hospital gomen.. kita yg tgh kritikal ni, kalu bleh nak la moral support kan.. tp di biarkan aje sorang2..

the next morning on 27th may 09, pagi jam 7am.. doktor check bukaan serviks n surprisingly dah 3cm. so aku sempat lagi makan sekeping roti n minum milo. 8am ditolak ke labour room. masuk labour room, kene bukalah apa yg patut n ready baring kat katil nak beranak 2.. pk2 lah position yg korang nak :P. after beberapa minit, ade nurse dtg inject something kat punggong.katanya untuk tahan sakit. tp after kene inject 2 lagi kerap contrtaction aku. while in labourroom, aku hanya ditemani dgn sorang intern @ bdk praktikal dr segi collage. sibukla dok tanye akak sakit ke..akak sakit ke.. damm..memang la skit wey!.. aku dah resah.. kejap ngiring kanan, kejap ngiring kiri, sampai bdk intern 2 naikkan palang besi tepi katil takut aku jatuh.. kalu korang nak tau camne sakitnya.. aku sampai menggigil n vibrate besi katil 2.. 2 psl bdk 2 cam cuak je.. tgok aku cam sakit sgt. and of couse sakit gile! macam nak putus pinggang.. n yg hampehnya 2..tgh dok sakit2 ni dtg lak doktor, nak tolong kuarkan urin kita.. di masukkan tiup lak kat kawasan tuttt.. tambah lagi sakit aku..dlm hati aku nyumpah jela. nak ckp pe pon dah xlarat...

waktu terakhir yg aku ingat aku tgok pada jam adelah 11.30. waktu 2 aku dah jerit kat intern 2 aku dah rs mcm nak terberak, nak terkeluar sgt2.. tp bdk 2 tgok dia kata xde ape pon lagi.. skali ade staff nurse 2 lalu, dgr aku dh jerit kate sakit sgt. dia ckp.. dah nmpak kepala baby.. u see!! bengong nye bdk intern 2... aku start push  dlm kol 12.. brapa kali push aku xingat. yg aku pasti last skali aku push all out.. maira still xkuar. then tpaksa push lagi.. dgn bantuan 2 org doktor tolong tolak perut..barulah kuar maira..

masa dia kuar 2 ijau n putih2..ada selaput.. nurse tjuk kat kita suh cium baby n suh tgok jantina baby.. then dia suh pgang n breastfeed baby.. tp unfortunately aku tumpah darah melambak2.. masa tgh jahit 2.. so maira kene ambil n dlm kol 4 br leh jumpa baby...... sedey.. since that maira got difficulty tok breastfeed direct so aku kene pump n give to her. she only get bf dlm less then 2 bulan..

2lah pengalaman pertama aku ms giving birth 2 maira.. banyak yg aku blaja tau.. hehehe. sespa nak maklumat lanjut kene PM aku la ye.. byk bende xleh cite detail sgt.. nti blog aku kene ban! heheheh.. i bukan ape, suka nak sharekan pengalaman dgn u all. yela setiap org 2 pengalaman nya xsama. the 1st experience will always be the best experience right?

so in 2010, aku xlah begitu asyik atau kalut nak buat azam ape2.. normally i just go with the flow.. tp yang pasti kalu bleh aku blom lagi nak tmbah quota untuk adik maira.. biar dia besaq dlu.. so that dia leh jg adik dia.hahaha. ape yg penting....ni bkn azam k.. tahun ni.. aku nak angkat hp baru, ade rezeki beli kereta lain, tambah lagi wore-drop aku, nak start blk kumpul kasut, tambah harta n bekalan tok dunia akhirat ..bunyi cam azam je 2 kan.. entahla.... yang penting bertambah happy.. jgn bertambah berat lagi..please nad... hahaha

so 2 u all.... sama2 lah kita akhiri tahun 09 dan mulakan 10 dgn penuh perasaan gumbira, syukran ya Allah n semangat kasih sayang antara umat. 1 malaysia!! eeeceeehhh.. PM baca blog aku musti dia bangga.

p/s: 2010: cik wan start on course kat PD 1year++ bertambahla susah nak jumpa... sian anak aku..

1 comment:

  1. eppi new year dear..moga perkenalan alam maya kita ni berkekalan hendaknya :)

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...