Monday, January 4, 2010

KeAjAiBaN sIfIr 9

Pagi ni kat MHI ada tunjuk muka budak2 masuk kelas darjah satu. ade twin ni kene interview..sgt chumel jawapannya... yang paling xley blah..bila ally iskandar tanya "rumah kat mane?" dua2 jawab "blog H!" mesti masa dia main2 kat kawasan umah dia dlu, mak dia pesan..kalus sesat ckp kat org kamu duduk kat blog H tau..kekekeke....
seingat aku masa aku masuk darjah satu dulu..abg tiri aku yg hantar.. masa 2 kat sek.keb.tmn tun aminah JB.. so long-long time ago.. masa 2 aku xnangis pon.. cuma takut masa nak popo' coz takut nak p toilet..hehehe.. seronok jugak bila ingat2 zaman skola.. xpyh pk2 dateline, SKT, bos, anak buahla... pegi skola, bunyi loceng p makan2, bunyi loceng lagi balik umah.... manyak rindu itu time lor..
masa SPM aku antara bdak yg paling byk prob dgn matematik. kalu kat mrsm muo' akulah antara yg slalu kene panggil kat kelas tambahan matematik. tp result SPM i matematik dpt A1. terkezut cikgu math aku tau! teringat waktu skola rendah dulu..ari2 dok afal sifir.. ade je masalh. ingat sifir 4 sifir 7 lupa. ingat sifir 7 sifir 9 lupa..
satu hari yg dingin...cikgu matematik masuk kelas dgn rotan, dia tanye sifir 9 kat aku. masa 2 darjah 3 kot. aku fail xpat jwb.. kene la sedas rotan kat tangan.. huhuuu... pas2 dia ajar la formula tangan kanan n kiri tok ingat sifir 9. pas je dia ajar 2..aku cam kagum gila dgn sifir 9 ni.. senang je nak ingat ropenye..hehehe aku tak tau la kalu ade sesapa yg xtau..tp aku rs formula ni universal.. cam sume org dh tau.
tp aku cubalah jelaskan kat sini dgn mudah ye....
skrg kita mula 1 x 9 = 9, angkat dua2 tangan anda, sembunyikan jari kelingking sebelah kanan. anda lihat... sembilan jari tegak kan?? ala memangla...bosan..
seterusnya 2 x 9 = 18, skrg tgakkan jari kelingking tadi dan sembunyikan jari manis kanan anda. nampak x? jari kelingking mewakili 1, jari lain berjumlah 8..so 18 la kan? wow!
kita teruskan, 3 x 9 = 27, skrg tgakkan jari manis dan sembunyikan jari hantu. so jadi 2 jari (manis dan kelingking) n yang lain berjumlah 7.. anda kagum?? wow! wow! wow!
kemudian teruskanlah...sampai 10 x 9...anda pasti teruja..kerana kaedah ini sgt berkesan taw!...so nanti leh la ajar anak, adik, anak penakan, pcik kat kdai makan 2...
ok...selamat mencuba..daa...

1 comment:

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...