Thursday, December 16, 2010

monolog seorang ibu

hai sume!!
dah hampir 1 tahun 7 bulan aku jadi ibu.. makin hari makin meningkat usia maira, makin aku terasa cabaran mendidik dan membesarkan seorang anak.. aku selalu sgt fikir, samada apa yg aku buat 2 adakah cara yg btol dlm mendidik anak. perlu ke aku jadi garang? perlu ke aku say no utk semua benda? atau perlu ke aku biar maira cuba sume benda,until dia tahu tindakan dia 2 membawa akibat yg xbaik pada diri dia...

tambahan pulak..pengaruh sekeliling juga membawa kesan pada pemikiran aku.. ade org kata mcm ni cara nak didik anak, ada org kata mcm tu cr nak didik anak.. hari2 kita bakal mendengar nasihat yg berbeza, yg boleh buat kita keliuru..

aku rasa semua org cuba nak jadi parents yg terbaik.. dan kalau boleh nak anak2 membesar dgn minda dan jasmani yg sihat. tp ade ke modul pendidikan khas untuk mendidik anak2?? pd pendapat aku xde?!! setriap org ade acuan dan cara didikan yg berbeza.. so..janganla kata cara aku salah dan cara kamu itu btol.sbb ianya subjektif.. tidak semua tindakan yg org lain lakukan itu bakal berkesan pada anak kita juga..

skrg ni, ada isu yg sedikit membimbangkan aku.. samada ini realiti atau aku yg terlalu emosional.. aku pon  xpasti.. maira nampak mcm lagi rapat dgn BS dia.. kdg2 aku mcm kecik hati. tiap kali main kat luar rumah.. kalau dia nak mengadu, she will go to her BS bukan kepada saya? normal ke? adekah semua budak2 kecik mcm 2?? sentap aku wey!! terasa nak benti keje saat 2 jugak..supaya dpt jaga dia kat rumah!! lagi satu yg aku pelik.. kalau wekends.. maira tinggal dgn aku.slalunya aku masak..tp bila aku suap dia makan xsebanyak or se'selera mcm bila dia makan di rumah bs.. nak kata aku masak xsedap.. mungkin tidak.. aku penah test masak masakan yg sejibik mcm bs dia masak.. still jugak dia xmkn byk..

some of my friend said that..mungkin sbb dia nak BERKAWAN.. bila di rumah bs dia ada kawan.. so dia makan banyak.. n dia jugak banyak bergaduh n bermain dgn anak2 di rumah bs.. so dia rasa kalau ade konflik dia akan mnegadu pd bs, sbb biasanya pon diwaktu lain dia mmg buat begitu.. ye..ye... mungkin juga.. saya yg emo kot.. sentap la!! anak kmita baik dgn org lain..sedey i tau..hehehe

yg paling syok..semalam balik dr keje.. maira menagis. ingatkan dia nak naik kereta.. rupanya dia nangis xnak balik umah dgn aku..psl dia tgh seronok main tabur bedak atas lantai sambil berenang2 kegembiraan.. oh gosh!!! please la kuatkan semangat den ni... jangan sampai aku terasa nak berenti keje plak.. semata sbb nak jaga anak.. huhuuu

2 comments:

  1. makin lama makin banyak pengalaman sbg seorang ibu.. :)

    ReplyDelete
  2. btol 2 lady..baru ku tahu erti pengorbanan seorang ibu

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...