Thursday, July 14, 2011

KAHAU

KAHAU kau penah dgr perkataan ni. aku pon xsure perkataan ni berasal dr mana. tp seingat aku dr kecik lagi aku dah dgr perkataan ni. so aku anggap ni salah satu perkataan org kampung solok tangkak, selain palis, palang, ngape, dll... bahasa jiwa bangsa. hahahha. ok kahau adalah sifat seseorang yg kasar.bukan kurang ajar,bukan gangsterism.tp secara semulajadinya kasar dlm semua benda.tp tidaklah cenderung untuk menyerupai lelaki. secara amnya..org yg kahau juga dianggap tegas, muke ketat, EMO,PMS dll. antara jawatan yg slalu dikaitkan dgn org kahau adalah ketua pengawas, scoot leader,pengetua,guru displin, warden penjara dll..

supprisingly, after aku google mencari makna KAHAU..rupanya mmg ada makna iaitu KAHAU adlah:
A long-nosed monkey (Semnopithecus nasalis), native of Borneo. The general color of the body is bright chestnut, with the under parts, shoulders, and sides of the head, golden yellow, and the top of the head and upper part of the back brown. Called also proboscis monkey. 
hahahaa...ternyata ini bukan maksud yg aku jelaskan td.. jgn tanya aku org kahau ni spesis monyet ke idak. kalau kau pgg teori darwin.mungkinla kan.psl sume manusia asal dr monyet tp.. AKU TIDAK

sejak dari kecik,xkecik sgtla area2 sekolah rendah.seingat aku darjah 5. ramai org yg dah mula label aku kahau.sbb aku mmg agak serius, nampak lebih matang, dan emosi sgt luar biasa. masa sekolah rendah aku dilantik jd pengawas.tp ms 2 aku xsedarla kalau aku ni kasar sgt. cuma ke'kahau'an aku mula terserlah masa aku form 3.bila aku jd scoot leader utk JPA3 dan memimpin pelajar2 setua tingkatan 6 atas. masa ni aku dah rasa aku ade sifat ke'kahau'an yg jelas. bila aku start menjerit2 bg arahan dan start memarah2 senior aku. tp ini semua aku buat dlm latihan sj.

bila aku start masuk MRSM form 4, kawan2 label aku sbg seorang yg EMO. aku xsalahkan diorang pon. sbb aku mmg agak terganggu waktu 2. masa aku masuk MRSM.mak aku mengajar jauh di kota tinggi, adik aku tinggal kat rumah dgn abg aku yg no-2. keluarga kami agak terabur waktu 2. masing2 pon mcm missing.waktu ni aku pon ada masalah dgn cinta. maklumlah remaja. gatal.  aku sebenanrnye seorang budak yg belajar dlm hidup melalui observation. aku didik sejak kecil oleh mak. bila aku masuk MRSM, mak pulak perlu bekerja jauh sampai ke kota tinggi.dan tiap2 minggu mak gagah baik ke tangkak demi utk berjumpa dgn anak2 nya. sume ni ganggu konsentrasi aku. sbb au kesiankan mak dan kesiankan keluarga aku. mungkin aku xpenah jelaskan atau bgtau pd sesapa.so start form 4.ke'kahau'an aku makin terserlah, bila aku n kwn2 aku tubuhkan club namanya 'pranoxian'. masa ni mmg ganas abisla kiranya.. dok buat mcm2 hal kat maktab. tp hasilnya habuk.SPM aku walaupon xteruk tp jauh sgt dr target aku..

bila aku masuk U. ke'kahau'an aku masih terselah tp dlm bentuk yg lebih baik. dimana kwn2 aku anggap aku mcm kakak2 dlm kelas kami. sbb aku ni jenis yg staright to 2 point. lantang n tegas. nasibla sapa yg dpt group dgn aku..mmg aku kerah habis2. tp the good thing is. aku jugak protector utk insan2 yg lemah dlm kolony aku.

bila aku start bekerja, aku dapati sikap kahau aku ni sgt superb!. 1.  ramai org respect aku, tp ramai jugak yg benci aku.diorang panggil aku kecoh!. 2. aku jd sumber idea/penasihat xberbayar/perpustakaan bergerak.. tp ada jugak yg kata aku ni pandai ckp tp xpandai execute. 3.peluang untuk aku dikenali lebih baik tp buruknya lebih ramai kenal, lebih ramai kutuk. dll byk sgt nak cerita.lalalalala~~

aku jugak mula kenal dengan beberapa org yg kahau dan sengkatan dengan aku. circle of life aku lebih baik. bukan sbb aku lebih kasar.tp sbb aku banyak belajar cr nak kontrol dan manfaatkan sifat kahau aku ni.ternyatalah ramai juga makhluk Allah yg serupa dengan aku.

pada aku golongan yg kahau mcm aku ni, bukanlah golongan yang hanya pandai cakap, pandai berbahas,tp kami jugak mempunyai idea.dan daya kreativiti yg tinggi..chewah~~~ cuma kadang2 kami ni xpandai nak execute idea kami, esp bila kami tidak diberi peluang dan runag. satu benda yang kami paling perlu adalah guidence dr mereka yg steady utk memanipulasikan sifat kami yg extra ordinary ni dan pastikan kami bekerja to the extend.

so....kepada anda semua yg mempunyai rakan2 yg KAHAU mcm aku. please la jgn cepat sgt jatuh hukum pd org mcm ni....sebab korang tau x. org kahau ni muke je legend, dlm hati ade taman. sgt sensitip,sgt caring dan sgt ringan tulang. ini aku wat kajian secara kasar jela.. kalo xcaya kasi aku tgok video hari raya ke cite2 sedih ke. kompem aku nangis dlu..cepat touching hokey!!!! kalau xcaya jugak leh tanya laki aku...hahahhaa

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...