Sunday, May 18, 2014

Hal dunia

Lama tak menulis.
Bukan sebab tak de idea.
Tp cuba nak menahan jari jemari ni dr menulis luahan hati yang dah lama terbuku.
Hal dunia, yg buat ramai org jadi buta.
Hati jadi batu, mcm tak takut mati.
Padahal mati tu pasti.
Yela... Sama jugalah dgn yg tukang tulis ni... 
Kadang2 sibuk kan sgt hal dunia. Tak terkejar waktu. Kalau boleh nak buat 2,3,4 keje serentak dlm satu masa.

Tahun ni tahun terakhir aku berada dlm lingkungan usia 20an. Alhamdulillah... Rahmat Allah. Tahun depan 3 series. Makin meningkat usia ni, perspektif, pandangan aku mmg sgt2 beza. 
Kalau dulu, bila dah kata 'malasla nak amek tau' memang btol2 tak amek tahu.
Skrg ni. Apa yg dikata selalunye terbalik. Xnak amek tau. Tp otak sentiasa berfikir hal itu.

Dlu masa zmn kanak2, walau hidup takdela seindah skrg. Berjalan sesaja..
Tp dulu lagi bahagia otak ni dr skrg.
Skrg ni byk benda nak fikir.
Bukan masalah sendiri aje. Kdg2 masalah org pon boleh buat tak lena tidur. Alahaiii

Kalaulah org boleh faham perasaan kita. Agak2 seronok tak??? Mungkinla kan....
Tapi mungkin jugakla tak seronok sbb xdptla pulak nanti nak tipu sunat. Bila mana suami masak hangit.. Haha aku slalu puji je bila suami masak. Sbb risau.. Kalau tak puji nanti dia malas nak tlg masuk dapur.. Hihi xpe yg ni tipu sunat kan.

Aku sebenarnye mmg jenis yg fokusla dgn apa aku buat. Dan dgn prinsip aku. 
Kalau aku kata itu bukan cara aku. Mmg aku tak kan bertolak ansur. Ini prinsip.
Bukan dibuat2 tapi prinsip ni jugak dr didikan dan pengalaman hidup aku.

Susah nak bagi org faham. Nak2 dgn org yang tak mau mengalah.
Sentiasa nak didahulukan dlm apa2 hal. 
Sentiasa nak org mengalah dgn kata2 dia walhal apa pandangan org lain dia xmau dgr.
Aku serius stress dgn makhluk Allah yg pesen gini.
Nak kita follow dia. Tp bila ideologi kita dia tolak mentah2. Dan bila kita menjauh. Banyak pulak bunyinya.

Just go with the flow la.
Serius. Aku xmembenci org yg punya ideologi lain dgn aku.
Tp aku just. Xsetuju. Xberapa sekepala.
Org lain, mungkin punya cara berlainan utk atasi sesuatu konflik. Jgn samakan semua org.

Aku. Aku mmg lainla. 
Aku ni membesar 100% dgn mak. 
Susah senang, jatuh bangun, dr zmn makan ikan bilis. Smpaila skrg zaman dh boleh makan letup2 atas meja.. Korang tau tak? Steamboat n grill tu la letup2 atas meja. Hihi
Semua tu aku alami dgn mak. Gelak ketawa,nangis dlm bilik air, nangis dlm doa. Apa aje yg aku tak penah tgok. Lainla korang... Hidup korang sungguh pon mungkin xduduk dgn mak. Tp korang lain...

Dulu.. Aku pon ada keinginan sendri. Zmn remaja weh. Aku suka gelar Zmn jahiliah.zmn kalau blleh nak buat semua yg mak bapak tak suka kan. Haha tu aku la. Dulu.....
Zaman tu, kalau dpt peluang. Agaknye aku pon nak lari dr segala2 nya. Xmau fikir dah aku mslh org tua. Nak jugak aku pegi keje jauh2. Nak jugak aku enjoy ikut hati, ikut kwn2.
Tp serius. Pandang je muka mak. Aku xsmpai hati. Mak mmg garang tahap singa. Tp dlm hati mak rapuh sgt masa tu. Kau cuit jela. Mmg boleh berderai..

Tp skrg mak dh lain. Nak2 semenjak dgr ikim.fm sokmo ni.. Hihii mak lagi kuat dr dulu. Cuma kuat2 mak pon fizikal mal xsama mcm dlu. Kesihatan. Tahun depan mak 60 tahun.
Xde banyakla yang aku nak mintak.
Kalau boleh aku xnak dah ade org yang sakitkan, kecewakan,lukakan hati mak.
Aku kalau boleh nak gembirakan mak je.
Kalau boleh nak bwk mak lari tjg mali. Dh lama aku buat.
Tp mak tu sibukkan kebu. Sekangkang kera dia yg kat blkg rumah tu.
Hihii whateverla.. As long as mak happy.

Aku sentiasa doa. Semoga Allah berikan kesihatan kat mak.
Mak nyawa aku. Maira nyawa aku. Suami hidup aku.
3 ni je cukuplah utk hidup aku yg sederhana ni.
Tak lebih tak kurang. 
Harap2 Allah bagi pinjam lagi lama utk aku. Nak berjasa pd mak. Nak mendidik anak, nak berkongsi hidup dgn suami.

Haila hal dunia... Jgnlah kaburkan Aku dgn sifat2 mazmumah.... 
Cukup2la apa yg dulu, yg sekarang ni biarlah yang bahagia2 sj......

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...