Wednesday, July 29, 2009

10 sebab mengapa H1N1 makin menggila???

penularan virus H1N1 makin menjadi2. tatkala aku mengarutkan article ni pon Upsi telah mula mengkuarentinkan student2 kat kolej kediaman. tgok kat tv..berita mlm ari2 bckan statistik H1N1. takat smalam 3 org da mati. serius gak virus ni. tp... walau amaran n nasihat pencegahan da dikeluarkan, nape virus ni terus menular jugak.. aku cuba rungkaikan mslah ni. cam 360 lak:

antara sebab2 yg aku knal pasti adalah:

1. kedegilan @ keterpaksaan segelintir rakyat m'sia yg tpakse keluar negara. masa check kat airport departure xde virus, tbe je kat m'sia ada lak virus nih.huhuu (menunjukkan device utk detect H1N1 kat M'sia sgt peka)

2. xsedar ada simptom2 H1N1. psl simptom dia bkn serius sgt. cuma batuk, demam, sakit tekak. nak2 skrg ni musim panas n jerebu. org mungkin ingat effect jerebu. 2 yg wat sj jek. x g check n singgahkan virus dia kat org len..

3. ada lagi klinik yg xcekap. check tp xtau itu H1N1. ada je aku bc kat tenet. da teruk sgt2 br nak sahkan sbg viru H1N1. masa ni dia da edarkan pon virus 2 secara pree2 jek kat org len.

4. tabiat org m'sia yg kurang sopan n kurang siuman. ramai je yg suka bersin n batuk xtotop mulut. 2 yg tempias semacam aje..

5. kerajaan M'sia yg mesra tourist n nak kan untung. kalu tgok kat jb 2.. bebas je singaporian kuar masuk. sdgkan statistik H1N1 kat sana kan lagi tinggi.. kita tumpang gembira la trima virus ni..

6. doa2 yang dimakbulkan dr student2. smlm aku dgr ada jek student yg mtk2 U dia kene H1N1. leh dia cuti. 2 psl ada jek yg korbankan diri tok trima virus ni. hahaha...nak sgt cuti ye!

7. yang bertikutnya xpat nak pk. bos panggil ni. kalu korang ada idea, ace cube sumbang kat aku ye!!

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...