Thursday, February 3, 2011

tips penjimatan minyak

ni hao.. speking bahasa cina lak..yela kan gong xi fa chai ni...huhuuu "ni hao kai lan" adlah salah satu cerita kartun fav. umairah ye..heehehe

ok minyak 97 naik lagi kan.. aku mcm xbape amek portla, psl aku pakai 95. bukan x amek port psl xkesian kat pengguna 97. tp aku xamek port psl mslh ni patutnya pemimpin negara yg pk.kalau aku nak pk pon, aku bukan leh wat ape.. ade gakla kwn2 aku yg marah dgn pandangan aku ni..tp nak wat camne.. tgu aku jd PM nti.. aku guna formule pakar matematik yg kata leh turunkan harga minyak 2 ye... UNDILAH SAYA nanti!!!

so arini nak share beberapa tips penjimatan MINYAK KERETA ANDA. sila baca dan fahami ye..
1.elakkan membiar enjin hidup ketika menunggu
sebagai contoh kawan anda sdg menapau makanan, anda menunggu dlm kereta. apalah kiranya kalau buka tingkap dan matikan enjin..cara ini adalah lebih menjimatkan minyak kereta anda.tetapi, ketika anda hendak hidupkan semula enjin, tunggu sehingga penanda suhu berada di kedudukan "C".. ini bermakna enjin telah sedia untuk dihidupkan.. jgn cucuh je kunci kereta, terus pulas utk hidupkan enjin..jawabnya 5 bulan aje la tahan enjin kereta 2.. cuba bayangkan, kalau korang tgh tido...tiba2 ade org kejutkan anda dgn cr menjerit kuat2...best x? mcm 2 la perasaan enjin ye...sila jaga hati kereta...

2. elakkan "jackrabbit starts"
tau x jackrabbit starts 2 ape.. bukan lari2 arnab ye.. elakkan tekan minyak sekuat hati ketika memulakan pergerakan kenderaan. contoh bila lampu hijau je..terus tekan minyak sampai jejak padle.. mak aih...ini kan menyebabkan pembakaran bahan minyak yg tidak perlu dan akan memendekkan jangka hayat enjin anda..


3. elakkan berhenti mengejut
kekalkan kelajuan kereta yg stabil.. elak dari berhenti mengejut, kemudian cuba untuk memecut. tindakan ini akan membakar lebih banyak petrol anda..ini terutamanya org yg guna kereta auto la ni... mcm aku..hahaha

4.memandu dengan kelajuan yang steady
jgn pandu laju sgt atau slow sgt. ikutlah keadaan lalu lintas.. kalau kat highway nak pandu laju ikut lane kanan.. ini untuk elakkan kejadian berhenti mengejut dan seterusnya untuk mengelakkan petrol dibakar secara berlebihan...

5. jaga kebersihan "air cleaner" anda
air cleaner yg kotor akan menyebabkan karburator terpaksa membekalkan minyak yg lebih kepada enjin.hasilnya pembaziran minyak dan pembakaran tidak lengkap.. untuk maklumat lanjut, silalh rujuk kepada pomen masing2 ye..kalau xpaham..huhuuu

6.pastikan bebanan kenderaan dlm keadaan minimum
maksudnya xperlulah mengangkut barang2 yg berat dlm kereta sepanjang masa.. n kalau nak bawak org tumpang kereta pon sialalh pilih yg kurus2.. but make sure yg kurus ni pon xberat tulangnya..wakakaka!!!

7.pastikan tekanan tayar dlm keadaan yg mencukupi
tayar yg kurang angin akan menyebabkan rintangan berlebihan ketika pemanduan. dan hasilnya lebih banyak petrol digunakan untuk menghasilkan tenaga.. so pastikan tayar di pam pada kadar yg mencukupi..

last but not least... cara paling baik nak jimatkan minyak kenderaan anda adalah dengan menumpang kenderaan kawan2 anda ketika minum pagi dan makan tengahari.... jimatla beberapa mililiter petrol.. tumpangla kawan2 yg bujang..sbb diorang ni xbyk sgt tanggungan cam org dah kawin..so after this org2 bujang watch out!! aku nak tumpang keta korang lak ye..hahahaha

ok selamat mengamalkan petua2 ini ye!!

2 comments:

  1. kalau kete lambat leh jalan.pas tu kena hidupkan enjin lame2....minyak kete leh jimat ke kalau buat macam tu.

    ReplyDelete
  2. hahaha...siot ida.. itu kes special dimaapkan... panas enjin lame2, br jalan...adalah perkara normal bagi rg yg sgt sygkan enjin kete dia..huhuhuu

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...