Monday, June 20, 2011

PRODUKTIF

produktif maksudnye terlebih aktif..keh3... kalau nak lebih tepat sila rujuk kamus dewan yg berhampiran. weekend yg lalu adalah wekend paling produktif bg aku.. produktif bab memasak ye.. xtau psl pe mood memasak dtg mencurah2.sehingga kami xpegi ke pasar malam.pertama kali dlm sejarah ye..slalunya sabtu malam mmg WAJIB pg pasar malam..

ni nak bgtau hari sabtu 2 aku masak siput sedut masak lemak cili api..
kredit:google

aku xmakan siput tp husband aku mkn.so makan xmo skit2. beli pon sekilo kire mcm nak buat kenduri kesyukuran la... sbb aku rasa siput 2 mcm banyak jd aku sedekahkan pada jiran jemiran.. aku bg si mama chamil..sbb da amek serai kat umah dia..sat g dia i gat xkenang budi palk..keh3... gurau2 aje.. then aku bg cikgu sblh umah..psl awal2 lagi laki dia da sound "uiiii sedap 2 siput kalo masak lemak dgn keladi.." emm..sorry bang keladi xbeli..tp masak lemak is YES..tp agak mengecewakan skit masakan aku hari 2.. rasa xumph! mcm slalu..mungkin sbb beli santan sikit sgt... maapla ye jiran2 ku kalau xselera nak mkn :P

resepi siput sedut masak lemak ekspress cara nad:
-blendkan bahan2 berikut; cili padi (nak pedas buh banyak), serai yg telah dipotong (2 btg), kunyit (besar ibu jari)
-panaskan minyak..tumiskan bahan2 td..ala2 dah naik bau.. masukkan siput..
-gaul sampai sebati... masukkan air.. dalam 3 cawan..2 keping asam keping,n garam secukup rasa
-last sekali masukkan santan...tutup je periuk dah biarkan mendidih dlm 15 minit gitu..
mudah,cepat dan sedap..insyaallah...

sampingan siput sedut adalah..sup ayam berempah then ikan terubuk masin..makan sampai jilat jari ye 2 beranak.. maira plak xbenti2 nak nasi dgn 'yish'..yish 2 fishla..dia nak makan nasi dgn ikan terubuk je..saboooo jela...

ptg 2 aku ckp dgn suami aku teringin nak maka buah melaka..rupanya dia pon teringin benda yg sama..maklumla sehati sejiwa..teringin pon sama..hahaha silalah muntah kalau nak... keh3.... malam tu jugak aku abiskan sekampit  tepung pulut 2..dapatla dlm 50 biji...lagi skali aku sedekahkan pada jiran2.. harap2 mlm2 ni diorang blehla mkn.kalau idak simpan wat bekpes je..kol9 mlm 8.30 settle mengentel buah melaka... gula melaka agak terhad..so dpt skit2 je dlm buah melaka 2..xpe..kata laki aku jaga kesihatan... huhuuuu

esok pagi plak.seawal jam 10 aku dah siap masak sume lauk n sidai baju.. pergh...mantap kan..sgt produktif..slalunya dlm kol 9 baru lah bermalas2san sambil duduk depan peti sejuk yg terbukak n pk nak masak ape...hehehee

ari ahad aku buat ayam masak lima rasa.. nak resepi??? haaa.... nti akak bagi ye... rasa dia mcm ala2 claypot punye kuah n ade rs blackpaper.. then buat petola masak air.n udang bersalut telur... tidak dilupe cencalok sbg pembuke selera.. ok..jgn tanyela napa aku n laki aku makin sihat...inilah sebabnye......

overall last wekend mmg dlm sejarah..sbb xbeli makanan kat psr malam..n xpegi berjalan..stay kat rumah je.. hasilnya..maira buat perangai serb xkene.yela budak kecik 2 dah biasa merayap on weekend..so bila xjalan..dia buat perangaila..akhirnya bwk jugalah dia ke proton city ptg ahad.tp apakan daya hujan turun..xpatla main kat playground.... huhuuu

2 comments:

  1. sedap la nad...rase sipot....hahahaha...(wat the hell la komen aku ni)tq yer;)

    ReplyDelete
  2. keh3...xpe..next time kalau aku masah ade umph! aku bg lagi..

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...