Tuesday, June 21, 2011

isteri berkerjaya..saya seorang drpdnya!

terpanggil untuk berkongsi pendapat saya mengenai isu wanita berkerjaya.. b4 that just wanna let u know..i am a working mom,i have a daughter. Alhamdulillah, baru2 ni suami sy dpt posting berhampiran dgn rumah..so kami xperlu duduk berasingan.. previously..we r weekend husband n wife..

back to the issue,zaman skrg semua benda perlukan duit.dan untuk dapatkan duit tu..kita perlu berkorban.antara yg perlu kita korbankan adalah masa dgn keluarga..masa dengan anak. aku ucapkan tahniah kepada mana2 lelaki yg mampu menyara anak isteri seorang diri..dan aku ucapkan tahniah jugak pada isteri yg dgn rela hati duduk dirumah menjaga keperluan anak dan suami.. bukan semua keluarga boleh dpt stay-at-home mum.. tambahan pulak dengan keperluan dan kenaikan harga brg yg mendesak kedua ibu bapa utk keluar bekerja..aku jgak kagum melihat working mum.sbb aku as working mum yg punya anak seorang..sgt faham dgn ke'chaos'an yg perlu dihadapi.dan aku bangga jd working mum!

source:google
 for me...kita semua ibu yg bekerjaya ni adalah SUPER MUM!!

pd aku.xsalah untuk seorang isteri itu bekerja,dengan izin suami. bukanlah sesuatu yg menyalahi hukum agama pon.dan bg aku,aku bekerja bukan untuk menunjukkan yg aku mempunyai tahap pelajaran yg tinggi,bukan jua untuk bermegah2 dgn kerjaya yg ada,jauh sekali hendak membandingkan pendapatan aku dgn suami.sebaliknya aku rasa semua wanita yg bekerja mempunyai niat yang sama iaitu untuk sama2 menyara keluarga..walaupon pada hakikatnya menyara keluarga itu tanggugjawab suami.. tidakkan tindakan ini sangat mulia wahai para lelaki diluar sana????...... dan tidak pula bermakna semua wanita yg bekerjaya akn mengabaikan tggjawab terhadap keluarga. aku akui..menjadi wanita yg bekerjaya dan mempunyai keluarga bukan tugas yg senang.. perlu seimbangkan dan bahagi masa. penat di tempat kerja dan penat dirumah mmg berbeza. tp walau mcm mana pon.tanggungjawab perlu dilaksana sebaik mungkin. bangun seawal jam 5.30 menyiapkan keperluan suami,kemudian terus ke tempat kerja.balik dr kerja jam5.30 beriadah dan terus memasak untuk keluarga.. ye mmg penat. tp jauh skalila hendak merungut..sbb sedar akan tggjawab yg sememangnya perlu digalas.

xadil kalau kita labelkan anak2 yg mempunyai ibu berkerjaya cenderung untuk menjadi anak2 yg bermasalah.kerana kurang tumpuan daripada ibu bapa. for me..it's not the quantity of time yg perlu diambil kira.tp kualiti masa yg kita spend dgn anak2 lebih penting. apa maknanye kalau 24jam duduk dgn ibu.tp ibu sibuk memask.kemas rumah.n bila ada waku lapang ibu sibuk menonton telenovela marimar dan tidak menghiraukan anak2??? lebih baikla kita spend 2-3jam sehari dgn anak.n during that time kita baca buku sama2 dgn dia..kita nyanyi sama2 dgn dia.kita dgr apa yg dia nak ceritakan seharian disekolah.. kalau ada yg xsetuju mintak maafla.tp ini pendapat aku...

ibu atau isteri yg sudah setuju untuk berkerjaya,mesti tahu atau mesti ada garis panduan untuk mem'balance'kan kehidupan sbg isteri dan sbg pekerja..
sumber:google

senang ckp sendri mau ingat. pada aku,setiap isu yg timbul,kita harus pilih mengikut keutamaan.asalkan tidak menjejaskan kedua2 kerjaya dan keluarga. tp keutamaan yg berat haruslah pada keluarga. dan sebelum apa jua keputusan yg kita ambil..kita haruslah mintak pendapat suami..sbb dia jugalah yg telah mengizinkan kita untuk bekerja. kalau semua ni kita titik beratkan maka aku rs xde isu/masalh sekiranya wanita bekerja..

mengenai isu aurat wanita..pada aku..xkira dimanapon seseorang wanita itu berada.dia masih terdedah pada risiko untuk mendedahkan aurahnye..walaupon sbg housewife. ye mungkin isteri bekerjaya,bermake-up ke tempat kerja boleh menimbulkan fitnah,..maka disini terletakla pada kebijaksanaan seorang wanita.xperlula nak bermakeup tebal bak rozita che' wan kan?? tp ingat..perlu juga bermakeup.sbb nak jg ketrampilan seorang pekerja yg seharusnya diambil berat. maafla kalau ape aku nak ckp ni cam pedas..tp aku rasa korang pon mungkin setuju.. bila seorang wanita 2 duduk dirumah..kdg2 bab aurah ni kurang dititikberatkan.sbg contoh..p buang sampah xtotop kepala..sidai baju pon xpakai tudung..nampak x? sdgkan kalau nak ke tempat kerja..xpenah skali pon terlupa nak pakai tudung..btol x??? renung2kanla apa yg aku ckp ni...

so the conclusion is.. no matter u are a working mom or u are just housewife...what u should do is..be the best mom  for your child. spend the most quality time with them,.let them know that we love them.n i sure they would do the same to us. dan insyaAllah anak2 yg dapat perhatian yg berkualiti dr ibunya..pasti akan senantiasa berfikir panjang bila nak melakukan maksiat dan perkara mungkar..

n some more..jgn lupa..ayah n suami jlnkan tanggungjawab anda juga...peace...no sexiest here!!

2 comments:

  1. blogwalking dr cursingmalay pny

    wow..bgs2..thanks sbb bg satu perspektif yg lain utk difahami

    keep it going ya supermom!

    Keladi Masak Lemak

    ReplyDelete
  2. thanks KML
    this is just my point of view..
    saya xsuke kondem org lelaki
    tp sy suka puji org pompuan
    by the way what i said is based on my experiencela... :)

    ReplyDelete

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...