Friday, July 1, 2011

aku susah, org lain lagi susah rupanya..

waktu rehat solat jumaat ari ni,aku blk rumah.sidai baju yg dah siap dicuci subuh td.kemudian bergegas ke bank. waktu aku tiba di bank.org ramai sama mcm waktu lunch hari biasa. ok. aku tertipu.aku ingat hari jumaat kurang org sbb kaum Adam tunaikan solat jumaat. ternyata sangkaan aku silap belaka.

waktu aku tunggu giliran, sempat aku labuhkan punggung di kerusi besi keras di maybank tanjung malim ni. dlm hati sempat lagi ckp 'kedekut punye bank..ada 12 buah kerusi aje...' aku tgok nombor giliran aku.ade 6 org lagi sebelum tiba giliran aku.

sedang aku syok2 berangan, pandang sini pandang sana..tiba2 sorang lelaki duduk sebelah aku. aku nampak dia bawa buku ASB.'baru keluarkan duit rupenye'..dari ketebalan duit dia aku jangka lebih kurang rm 500-1000 yg dia keluarkan. aku xde niat nak pandang amaun wang dia mahupon nak curi dengar panggilan telefon dia. tp dah dia dudu sebelah aku.surelah aku dgr. 'Asssalammualaikum mak, along ade duit lagi 800 ni..dpt duit OT..nti along bankin bg mak.mak gunalah untuk angah....tenggelam timbul perbualan dia.........Alhamdulillah....cepat pulak kilang bagi duit bulan ni mak..xperla mmg rezeki adik2...kejap lagi along masukkan ye.Assalammualaikum' selesai dia ckp telefon dgn mak dia.. aku nampak dia buka beg duit dia untuk masukkan kad pengenalan... sedey aku waktu ni..bila aku nmpak dlm beg duit dia ade rm5 dan beberapa keping rm1. tiba2 je aku rasa touching....giler... aku nampak takde sekeping pon rm50 dia masukkan dlm beg duit dia..pergh...lagi aku touching.

budak lelaki yg aku cakap ni kerja kilang proton.dr uniform dia, aku dah bleh kenal. tgok muka mmg nampak mcm lelaki baik.dan mmg baikla kan..selepas budak ni beredar pergi.aku rasa mcm ............xtaula nak ckp ape. tersedar kot dr mimpi. betapa selama hari ni.diwaktu kita rasa kita susah,xckup duit,gaji kecik..ade org lagi susah dari kita...ade org lagi memerlukan dari kita. sedangkan hakikatnya kita xla sesusah mana.. kita xlah begitu terbeban dengan pelbagai kenaikan berbanding dgn org2 yg mcm ni. yg lebih susah.. bila dapat gaji kita masih mampu beli apa yg kita INGINKAN..berbanding dgn org2 yg mcm ni.hanya beli apa yg PERLU sahaja..

yang sebenarnye kita ni masih dlm golongan yg bernasib baik..cuma...2la... ada sesetengah org yg xpernah puas dgn apa yg dia ada. yg rasa dia dpt xckup.yg rasa org lain dpt lebih.yg sentiasa xpuas hati dgn org lain. aku sedey sbnanye bila melihat org2 mcm ni. cuba letakkan diri kau di tempat mereka.. kau rasa kau ade waktu untuk memikirkan org lain selain dr diri kau dan keluarga kau?? tentu xde.. baik kau kerja banting tulang supaya dpt pastikan tiap hari anak bini kau dpt makan...

so....untuk kebaikan bersama..aku sarankan la..kekalkan keamanan yg kita ada sekarang ni...semoga semua org boleh kekal bekerja..kekal mencari rezeki yg halal. kita semua terus sama2 berdoa..semoga yg benar akan muncul. yg baik akan mendahului yg jahat. yakin dengan Allah.jangan pernah berputus asa..permusuhan, hasad dengki, fitnah hanya melemahkan kita...

aku sayang Allah, sayang nabi, sayang malaysia,sayang family...aku sayang semua......

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...