Wednesday, June 29, 2011

BERSIH 2.0 budak 5 tahun pon pandai buat kesimpulan

BERSIH.. ye aku akan join bersih on 9 julai ni.. tp ade skit perubahan utk program bersih aku. aku nak bersihkan kawasan rumah aku supaya bebas nyamuk aedes. tiada aedes tiada denggi. ni cara aku nak ajar anak aku.bersihkan diri,rohani,peribadi.baru sibuk2 nak bersihkan hal2 lain. lebih baik kita lenturkan rebung2 muda.dr kita cuba nak bentukkan buluh2 tua. bukan ke mereka ni semua bakal pemimpim negara.

kau tunjuk pada mereka peribadi yg mulia baru kau boleh yakin masa depan mereka lebih terjamin.kau xkan ada sepanjang masa dia membesar. ntah bila ajal kau akan tiba, xde sapa yg tau.sementara ada masa lebih baik kau didik dia. bukan kau sibuk didik sistem negara.didik org tua2 sekeliling kau.akhirnya bila kau dah xde. anak2 zuriat kau memerintah lebih zalim dari apa yg kau nafikan. sedih mmg sedih.

nasib baik anak aku baru pandai nyanyi lagu '1,1 saya syg ibu' saja. kalau dia dah pandai ckp.pasti banyak persoalan yg dia akan ajukan pada aku. letih pulak aku nak menjawab. cukupla teringatkan peristiwa semalam.sewaktu bersantap selepas mendengar ceramah israk mikraj;

alif berkata  "'kita pelikla time ade makanankan ramainye org lelaki kat surau...time solat hari2 biasa xramai camni...mungkin diorang lapar agaknye kan"
haikal menjawab 'iyelakan'..maksudnya mengiyakan kata2 alif tadi.


kanak2 mudah memahami situasi sekeliling melalui penglihatan dan kemudian membuat kesimpulan mengikut kefahamannya sendiri.aku sendri terdiam bila alif tanya pada aku 'kenapa ye cik'.. pantas aku membidas.. mungkin sbb nak dgr ceramah kot..td ustaz 2 cerita best kan?? nasib baik point aku kene pada tempatnye..


bayangkan kalau anak2 kau lihat demonstrasi jalanan sebagai satu norma hidup. xpuas hati demonstrasi.apa2 hal saja demonstrasi. sbb mak ayah dia pon bleh buat demonstrasi..so bila anak kau buat demo di Universiti nti..kau jgn marah2 ye... diorang just nak suarakan pendapat sja...demonstrasi pon aman2 ja bah...

aku? aku xnak didik anak aku cara tu. kalau kau rasa cr kau 2 betul silakanlah. aku masih ada rasa kasian kpd org lain yg bakal dpt tempias -ve drpd perarakan aman ni. aku xkan buat sesuatu yg bakal hanya memuaskan hati aku tanpa memikirkan nasib org lain.org awam yg punya hak bersuara juga.dan yg punya hak untuk hadapi hari2 normal dan aman.

so utk korang yg BERSIH 2.0. selamatla berarak.selamatla didik anak dgn berarak..harap2 maulidur rasul, sambutan kemerdekaan jangan lupa pulak untuk join perarakan ye!!!

jgn marah2..ni namanya juga kebebasan bersuara..[artikel 10 perlembagaan persekutuan]





aku bukan nak emphazise yg demonstrasi ni haram..just nak tekankan kesan -ve yg akan terjadi based on past experience...banyak -ve kan...

ciri2 demonstrasi aman dan harus dalam islam
- objektif yg jelas dan tidak bertentangan dgn islam
- berlangsung di kawasan yg bersesuaian.
- berlaku dlm keadaan terkawal,tiada makian..tiada fitnah
- tidak bercampur gaul antara lelaki dan wanita.

No comments:

Post a Comment

ur comment is highly appreciate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...